Kunst en cultuur

Vast en zeker heeft u al vaak over Carl Jung gehoord. Sommigen houden nooit op over hem. Vaak blijft het hogere wiskunde: het onbewuste dat we in ons meedragen (of zoiets). En dat collectief onbewuste - hoe kan dat? Dat in ons dezelfde beelden huizen als bij de Azteken en Egyptenaren en Chinezen duizenden jaren geleden?! Archetypen noemt hij (Jung) dat. Wie weet wat dat zijn, mag het zeggen.
En vooral zijn grondgedachte: alles wat buiten ons gebeurt, is een afspiegeling van ons binnenste ('wie naar buiten kijkt, slaapt, wie naar binnen kijkt, wordt wakker'). Allerlei beelden blijken hun betekenis te ontlenen aan wat er in onze ziel huist. Zegt ie... ’t Zal wel.
Het is dichterbij en tegelijk ouder dan u wellicht denkt. We doen het allemaal elke dag: verbeelden, beelden laten bovenkomen - soms tegen wil en dank - die zich in ons innerlijk hebben gevormd. Waar e ons maar amper bewust van zijn. In ons leeft kennelijk een andere wereld dan we beseffen, een onderwereld vol bizarre figuren.
Die ons in dromen komen bezoeken, onze slaap verstoren en dikwijls ons evenwicht. Maar zou het kunnen, dat we uit evenwicht worden gebracht om een nieuwe balans te vinden, toe te groeien naar een completer mens, die steeds meer vertrouwd wordt met de binnen- en de onderwereld.
Deze cursus is najaar 2019 aangeboden in Hengelo
Aanbevolen literatuur:
Jung C.G., Herinneringen, dromen, gedachten. Rotterdam 1976
Jung C.G.e.a., De mens en zijn symbolen. Rotterdam 1966
Knoop H., Leef je eigen mythe. Over religie, mythen en ons zelf, Nijmegen 2012
Advies: 14 dagen voor aanvangsdatum van de cursus krijgt u van ons bericht of de cursus definitief zal doorgaan. Het is raadzaam de boeken niet eerder aan te schaffen. De kosten van de boeken zijn voor uw eigen rekening.

Vast en zeker heeft u al vaak over Carl Jung gehoord. Sommigen houden nooit op over hem. Vaak blijft het hogere wiskunde: het onbewuste dat we in ons meedragen (of zoiets). En dat collectief onbewuste - hoe kan dat? Dat in ons dezelfde beelden huizen als bij de Azteken en Egyptenaren en Chinezen duizenden jaren geleden?! Archetypen noemt hij (Jung) dat. Wie weet wat dat zijn, mag het zeggen.
En vooral zijn grondgedachte: alles wat buiten ons gebeurt, is een afspiegeling van ons binnenste ('wie naar buiten kijkt, slaapt, wie naar binnen kijkt, wordt wakker'). Allerlei beelden blijken hun betekenis te ontlenen aan wat er in onze ziel huist. Zegt ie... ’t Zal wel.
Het is dichterbij en tegelijk ouder dan u wellicht denkt. We doen het allemaal elke dag: verbeelden, beelden laten bovenkomen - soms tegen wil en dank - die zich in ons innerlijk hebben gevormd. Waar e ons maar amper bewust van zijn. In ons leeft kennelijk een andere wereld dan we beseffen, een onderwereld vol bizarre figuren.
Die ons in dromen komen bezoeken, onze slaap verstoren en dikwijls ons evenwicht. Maar zou het kunnen, dat we uit evenwicht worden gebracht om een nieuwe balans te vinden, toe te groeien naar een completer mens, die steeds meer vertrouwd wordt met de binnen- en de onderwereld.
Deze cursus is najaar 2019 aangeboden in Hengelo
Aanbevolen literatuur:
Jung C.G., Herinneringen, dromen, gedachten. Rotterdam 1976
Jung C.G.e.a., De mens en zijn symbolen. Rotterdam 1966
Knoop H., Leef je eigen mythe. Over religie, mythen en ons zelf, Nijmegen 2012
Advies: 14 dagen voor aanvangsdatum van de cursus krijgt u van ons bericht of de cursus definitief zal doorgaan. Het is raadzaam de boeken niet eerder aan te schaffen. De kosten van de boeken zijn voor uw eigen rekening.

Ter gelegenheid van de 175e sterfdag van Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) doceert Dr. Marcel S. Zwitser een kort programma rond twee van Mendelssohns grootste werken: de oratoria Paulus (1836) en Elias (1846).

U wandelt samen met Sophie van Steenderen, conservator van Stadsmuseum Harderwijk, door het centrum van Harderwijk. Aan de hand van 12 bijzondere bronzen beelden die daar geplaatst zijn maakt u kennis met het verrassende verleden van deze stad.

De Nederlandse kunstenaar Maurits Cornelis Escher (1898-1972) is een van de bekendste grafische kunstenaars ter wereld. Hij fascineert jong en oud door zijn spel met perspectief, ruimte en werkelijkheid. De hoogtepunten van zijn oeuvre zijn sinds 2002 te zien in Het Paleis aan het Lange Voorhout de Den Haag. Hij werd geboren in Leeuwarden als jongste zoon uit het tweede huwelijk van zijn vader. Escher tekent al sinds jongeleeftijd. In Arnhem gaat hij naar de middelbare school maar heeft eigenlijk geen belangstelling voor school en haalt zijn diploma niet, maar door contacten van zijn vader, die waterbouwkundig ingenieur was, kan hij toch aan de TH in Delft studeren. Ook dat wordt geen succes. Dan gaat hij naar de School voor Bouwkunde, Versierende kunsten en Kunstambachen in Haarlem, eerst richting bouwkunde, maar al guaw maakt hij de overstap naar de frafische richting.
Deze lezing is een mooie introductie op een bezoek aan het Museum Escher in het paleis aan het Lange Voorhout in Den Haag. Leuk en de moeite waard voor een dagje uit.
De docent neemt boeken mee ter inzage.

Mieke Mulders, kunsthistoricus en conservator bij Stedelijk Museum Meppel, onderzocht de bijzondere band tussen de kunstschilder Stien Eelsingh (1903-1964) en haar Staphorster buren, vanuit kunsthistorisch en sociaalmaatschappelijk perspectief. Aan de hand van Eelsinghs levensverhaal komen al deze aspecten aan bod.

U krijgt een goed overzicht van de Amerikaanse schilderkunst van de 20e en 21e eeuw in de context van de tijd.

De Verenigde Staten en Europa, twee werelddelen, werelden van verschil… en overeenkomst. Aan de hand van vier grote steden in twee verschillende eeuwen, namelijk de 19e en de 21e, verbeeldt en vergelijkt deze korte cursus ruimtelijke ontwikkelingen met elkaar. Wat gebeurde er met de armen en rijken in de stad? Wat beoogden de machthebbers met hun stedelijke plannen?

De collegereeks geeft een goed overzicht van de ontwikkeling van de Amerikaanse schilerkunst in de 20e en 21e eeuw. Voor de Tweede Wereldoorlog was het realisme kenmerkend voor de schilderkunst maar vanaf de jaren vijftig is er sprake van een diversiteit aan stijlen.

Vier bijzondere culturele vrouwen, deel l
Al jaren wordt er door Lisette aandacht geschonken aan bijzondere culturele vrouwen. Dit najaar aandacht voor weer vier bijzondere vrouwen: Het leven en werk van Agnes Martin (1912-2004), Vivian Maier (1926-2009), Louise Bourgeois (1911-2010) en Niki de Saint Phalle (930-2002).
De docent neemt boeken mee ter inzage